Jeśli zastanawiasz się czym jest i po co Ci strategia marki, ten artykuł jest dla Ciebie.

„Jedno oko widzi. Drugie czuje” Paul Klee

Marka to suma odczuć, jakie mają klienci w związku z naszym produktem czy usługą. Z silną marką jest tak, że wystarczy zamknąć oczy i już wiesz z czym masz do czynienia, przychodzi Ci do głowy słowo lub dwa, którym można silną markę opisać.  Słabej nie potrafisz odróżnić od konkurencji, nie umiesz nic o niej powiedzieć, zupełnie nie zostaje w Twojej głowie.

To co różni obie marki to strategia. To ona wskazuje wyraźnie czym jest, a czym nie jest marka. Jej tożsamość i obietnica przekładają się na wszystkie pola aktywności firmy, towarzyszą odbiorcy na każdym etapie kontaktu z nią.

Co da Ci strategia marki?

Przede wszystkim – spokój.  To kompas, który wskazuje Ci drogę, masz go zawsze pod ręką i w każdej chwili możesz sprawdzić swój kurs.

Budując strategię marki musisz odpowiedzieć sobie na szereg pytań, w tym najważniejsze: po co tworzę swoją markę? Co chcę osiągnąć? Gdzie chcę być z moją marką za 5 lat? Odpowiedzi na te pytania to nic innego jak określenie celów długofalowych. Masz je zdefiniowane i spisane?

Unikniesz pułapek związanych z krótkoterminowymi planami, super okazjami, chwilowymi taktykami. Dostajesz propozycję współpracy i możesz od razu stwierdzić, czy to jest spójne z Twoją marką i strategią czy nie. Czy przybliża Cię to do celu głównego?  Czy jest z nim spójne?  To bardzo częsta przypadłość małych firm – miotanie się od promocji do promocji, błądzenie po omacku i rozmienianie wizerunku na drobne.

Dowiesz się, do kogo mówisz. Zdefiniowanie grupy docelowej to najczęstsza bolączka małych firm. Kusi je, aby mieć jak najwięcej klientów, zadowolić każdego, rozdrabniają i rozmywają ofertę a w rezultacie – nie trafia ona do nikogo. 

Wyróżnisz się na tle konkurencji, zbudujesz swój unikalny, autentyczny przekaz i ofertę.  Można mieć sklep z butami, który ma buty, a można mieć sklep, który oprócz butów „sprzedaje” całą filozofię, skupia wokół siebie klientów, organizuje społeczność, szerzy wartości.

Znajdziesz język i zdefiniujesz miejsca, poprzez które będziesz komunikował się ze swoimi odbiorcami. W dobie social media dialog z klientami to nie moda, tylko konieczność. Strategia komunikacji mówi Ci co, gdzie, komu i w jaki sposób należy powiedzieć. Strategia marki mówi dlaczego masz to powiedzieć. Wskazuje wartości, którymi chcesz się dzielić i pokazuje wizję i misję, którą chcesz wcielić w życie.

Bardzo ubolewam nad tym, że małe firmy nie czują potrzeby inwestowania w strategię. Zlecają stworzenie logo, skupiają się na tworzeniu strony www, rozkręcają biznes i po kilku miesiącach zaczynają utykać. Tracą z oczu cel, nie mają spójnych i konsekwentnych działań, bo nie mają punktu odniesienia.

Budowanie strategii marki to proces, wymaga wiedzy, determinacji i umiejętności spojrzenia na temat z szerszej perspektywy. Nie mówię, że to łatwe. Ale warto. To inwestycja, która zwraca się z nawiązką przez lata.

 

Jeśli chcesz zobaczyć jak pracuję lub spróbować swoich sił w samodzielnym projektowaniu marki, zachęcam do pobrania darmowego narzędziownika, w którym tłumaczę, w jaki sposób wykorzystać do tego celu narzędzia z metody design thinking. 

POBIERZ NARZĘDZIOWNIK TUTAJ

 

Write A Comment

%d bloggers like this: